Big data: wat is het?

Big Data wordt het ‘digitale goud’! Maar wat bedoelen we nu eigenlijk met ‘Big Data’?

Door de jaren heen zijn we door allerlei ontwikkelingen (automatisering, digitalisering, internet, social media etc…) steeds meer data gaan verzamelen en digitaal op gaan slaan. Deze data kunnen vanalles zijn als het maar digitaal is: video, audio, tekst, cijfers.

Consumenten slaan zelf steeds meer data op in de vorm van bestanden, foto’s en films. Organisaties, overheden en bedrijven produceren en slaan steeds meer data op over burgers. En steeds meer apparaten verzamelen zelf data, slaan het op en wisselen het uit.

Hierdoor is er steeds meer data beschikbaar. De steeds verder ontwikkelde hard- en software maken het mogelijk meer data te verzamelen, te bewerken en te bewaren. De statistiek maakt het mogelijk om in een verzameling losse data betekenis te vinden. Het analyseren van deze data speelt een steeds grotere rol. Data bevatten immers een schat aan informatie voor verschillende doeleinden, zoals bijvoorbeeld marketing, onderzoek, verbetering processen en klantrelaties.

Big data binnen jouw bedrijf

Er zijn veel mogelijkheden voor mkb bedrijven om vanuit data te bekijken wat verbeterd kan worden binnen processen, hoe kosten beter gemanaged kunnen worden, waar nieuwe klanten te vinden zijn en hoe bestaande klanten tevreden gehouden kunnen worden.

Van belang is om te beginnen met een kritische evaluatie van de beschikbare data binnen jouw bedrijf. Waarschijnlijk heb je hardware en software systemen die alle data binnen je bedrijf, de processen en klanten bewaren. Kijk goed naar al deze data, kijk naar wat ze je vertellen en laat dit de operationele activiteiten sturen. Heb je geen totaal overzicht, zoek dan naar een oplossing die de informatie kan consolideren uit de verschillende eilanden. Dit kan belangrijke informatie opleveren, van het verkoopproces tot aan het klantcontact.

Focus op realtime informatie die een compleet en actueel overzicht geeft. Dit kan een behoorlijke impact hebben op je resultaten. Het helpt je belangrijke trends te ontdekken én hier direct op te reageren. Hoe is de conversie deze week? Wat werkte wel en niet bij deze marketingactiviteiten? Wat zijn de ‘fast and slow movers’? En dan hebben we het niet over vorige maand, maar over gisteren. Er zijn echt verschillende mogelijkheden.

We zien echter constant hoe moeilijk het is voor bedrijven om deze informatie te verzamelen, eenduidig te maken en beschikbaar te stellen. Het is vaak verspreid over meerdere en soms verouderde systemen. En soms zijn er problemen met dubbele of niet consistente gegevens. Wat is dan de waarheid? Omdat medewerkers vaak hun eigen databases of Excel sheets beheren, is het moeilijk grip te krijgen op de situatie. Bepaal daarom welk systeem leidend is voor welk onderwerp en wees consistent. Daarnaast moeten de data snel en gemakkelijk toegankelijk zijn voor wie het nodig heeft, dit moet heel simpel en intuïtief werken.

Verzamel data overzichtelijk met de juiste tools                                     

Tegenwoordig zijn er verschillende online tools beschikbaar waarmee big data op verschillende manieren samengebracht kunnen worden tot één bron van informatie en waar alle analyses en rapportages gemaakt worden. Met de uitkomsten en bevindingen
worden keuzes gemaakt voor verschillende
te nemen stappen binnen diverse processen.

Iedereen is altijd up to date en de besluitvorming kan voor het gehele bedrijf centraal genomen worden op basis van data die actueel en centraal opgeslagen en bereikbaar is.

Waarom sin rodeos?

-We zijn de 1e gecertificeerde Exact Online partner in Spanje
-Meer dan 10 jaar ervaring met het automatiseren van uw bedrijfsprocessen
-Persoonlijk contact en zonder omwegen = sin rodeos

Neem eens een kijkje op onze website www.sinrodeos.es voor meer informatie, neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek via het contactformulier of bel 0034 960 130 327