Internetcriminaliteit: neemt de kans toe om slachtoffer te worden?

Met internetcriminaliteit bedoelen we alle vormen van criminaliteit waarbij het gebruik van internet een hoofdrol speelt. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Het inbreken (hacken) in computers of computernetwerken
  • Het chanteren van computergebruikers door hun systeem te blokkeren via ransomware (software die een computer en/of gegevens blokkeert en van de gebruiker geld vraagt om de computer weer te ‘bevrijden’).
  • Identiteitsfraude
  • Password cracking
  • Het misleiden van mensen d.m.v. phishing (mensen naar een valse (bank)website lokken en ze daar in laten loggen met naam, wachtwoord of creditcardnummer. Deze gegevens worden afgevangen door de fraudeurs) of pharming (het misleiden van de internetgebruiker door hun internetverkeer met een bepaalde website om te leiden naar een andere (malafide) website.
  • Het veroorzaken van overlast d.m.v. spam of flooding (situatie waarin een computersysteem onbedoeld niet beschikbaar is voor de door de gebruiker verwachte dienstverlening door sabotage van krakers of activisten. De zogenoemde ddos aanval.)
  • Het verspreiden van illegaal materiaal
  • Het verspreiden van auteursrechtelijk beschermd materiaal
  • Cyberstalking of cyberafpersing

Voor bedrijven vormt internetcriminaliteit verschillende gevaren zoals:

  1. Hoge kosten: deze worden veroorzaakt door digitale financiële fraude of diefstal van intellectuele eigendommen. Daarnaast kan een bedrijf ook (tijdelijk) stilgelegd worden. Bijvoorbeeld wanneer het netwerk niet te gebruiken is of als de website offline gehaald is. Daar bovenop komen nog de kosten voor het aanscherpen van de veiligheid en het verlies van klanten door imagoschade. Jaarlijks bedraagt de totale gerapporteerde schade in Nederland +/- 8,8 miljard euro.
  1. Diefstal van gegevens: met belangrijke gestolen gegevens van bijvoorbeeld klanten en leveranciers kunnen internetcriminelen op allerlei manieren schade toebrengen waarvan de gevolgen voor een bedrijf vaak niet te overzien zijn.
  1. Imagoschade: door bedrijfsgegevens te misbruiken d.m.v. bijvoorbeeld identiteitsfraude kunnen hackers imagoschade aanrichten. Tevens wanneer de gestolen gegevens van klanten en leveranciers misbruikt worden. Een bedrijf dat gehackt is loopt sowieso imagoschade op.
  1. Website of webshop (tijdelijk) offline: door het platleggen van de website, kun je tijdelijk geen (potentiële) klanten bereiken en is de kans dat je inkomen misloopt. Bij een webshop blijven orders uit en is direct omzetverlies het gevolg.

De juiste voorzorgsmaatregelen
Zoals hierboven te lezen zijn de gevaren groot. Toch blijkt dat burgers en ondernemers nog niet genoeg voorbereid zijn. Uit onderzoek in opdracht van het ministerie komt naar voren dat de helft van de Nederlanders software-updates weleens uitstelt. Verder gebruiken vier op de tien geregeld gratis openbare wifi-netwerken en hebben ze hetzelfde wachtwoord voor meerdere websites, bijvoorbeeld voor e-mail, bankrekening en webwinkels. Een vijfde van de ondervraagden past een wachtwoord zelfs bij meer dan tien accounts toe.

Naar schatting wordt ongeveer 1 op de 3 MKB’ers slachtoffer van een vorm van internetcriminaliteit (cybercrime). MKB’ers vormen een aantrekkelijke prooi omdat er bij hen meer te halen valt dan bij de gemiddelde consument en omdat de meeste ondernemers hun security niet beter geregeld hebben dan de gemiddelde consument.

Een aantal maatregelen voor betere bescherming:
– Zorg dat je computer goed beveiligd is en dat je de benodigde updates downloadt en installeert.
– Maak gebruik van een virusscanner, firewall, anti-spyware, advertentieblockers (apps die advertenties tegenhouden die mogelijk een virus bevatten) en veilige websites.
– Gebruik een goed wachtwoord van minimaal acht tekens, met hoofdletters en kleine letters, cijfers en bijvoorbeeld symbolen als een vraagteken of uitroepteken erin.
– Maak een back-up van je documenten
– klik niet op onverwachte linkjes en geef nooit een inlog- of pincode af.
– Zorg dat klant- en leveranciersgegevens goed beschermt worden. Mocht er een datalek zijn, meld dit dan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Je bent hiertoe wettelijk verplicht. De boetes kunnen oplopen tot 100.000 euro of 10% van de jaaromzet als je dit niet doet.
– Vertel klanten in een privacyverklaring op je website wat je met hun persoonsgegevens doet en hoe je deze beschermt.
– stel een 2-staps-vertificatie methode in daar waar mogelijk

Waarom sin rodeos?

-We zijn de 1e gecertificeerde Exact Online partner in Spanje
-Meer dan 10 jaar ervaring met het automatiseren van uw bedrijfsprocessen
-Persoonlijk contact en zonder omwegen = sin rodeos

Neem eens een kijkje op onze website www.sinrodeos.es voor meer informatie, neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek via het contactformulier of bel 0034 960 130 327